První pracovní den, si dejte pozor, aby jste přišli do práce včas. Bude vás čekat představování kolegů a poznávání prostor nového zaměstnavatele. Z toho, že si ze spousty nových jmen budete jen málo pamatovat si nic nedělejte, takhle to má každý. Časem budete všechny své kolegy znát. Určitě se vás budou v průběhu dne ptát na to kdo jste a co jste dělali předtím. Můžete si tedy připravit toto představení předem, uděláte tak dojem na nové kolegy. To že je první dojem velmi důležitý víme všichni. V tento den vás poprvé pozná poměrně dost lidí a je tedy žádoucí, aby jste na ně zapůsobili co nejlépe. Proto je vhodné, aby na vás noví kolegové a nadřízení viděli nadšení a chuť učit se novým věcem. Je skoro jisté, že s vámi vaši noví kolegové budou chtít jít na oběd. Určitě toto pozvání přijměte, v neformálním prostředí se s kolegy seznámíte mnohem rychleji než v práci.

Pracovní smlouva a další dokumenty

První den budete také pravděpodobně podepisovat pracovní smlouvu a různé další dokumenty a směrnice. Pořádně si je přečtěte. Jedna kopie zůstává pro vás, druhá pro zaměstnavatele. Součástí pracovní smlouvy může být i dohoda o výši mzdy. Častěji však bývá samostatně, ve formě tzv. "mzdového výměru". Pracovní smlouva většinou obsahuje i zkušební dobu. Je důležité vědět, že tato sjednaná zkušební doba nemůže být později (po podpisu smlouvy) nijak prodlužována. Zaměstnavatel je také povinen vás informovat v rámci smlouvy nebo jiných firemních předpisů o délce dovolené, přesčasech, výpovědní lhůtě a rozvržení pracovní doby.

Udělejte dobrý dojem

Uvědomte si, že první dny a týdny v nové práci budete podrobně sledováni jak svým nadřízeným tak i kolegy. Je tedy důležité jim ukázat, že jejich důvěra ve vás byla oprávněná. Kromě oficiálních  pravidel, které jsou v pracovních smlouvách a podobných dokumentech existují v každé firmě i pravidla nepsaná. Všímejte si jak se kolegové chovají a reagují v různých situacích, pomůže vám to lépe zapadnout. Pokud je to možné, zkuste si najít mezi zkušenějšími kolegy mentora. Někoho kdo vám pomůže v začátcích rychle proniknout do nového zaměstnání.

Začátky můžou být těžké

Nástup do nového zaměstnání je psychicky náročný. Najednou nevíte co s kým řešit a spousta úkolů, které jste v předchozím zaměstnaní dělali snadno a automaticky se najednou zdá obtížná. Nenechte se odradit a mějte radost i z drobných úspěchů, za chvíli se zorientujete a bude se vám pracovat snáze. V těchto těžkých začátcích vám pomůže, když budete ještě pečlivější než obvykle.  Váš nadřízený vám bude dávat ze začátku spíše menší množství práce. Jakmile s ní budete hotovi, tak nečekejte až vám někdo zadá další, ale buďte proaktivní a sami si o ni řekněte. Nejdůležitějším pravidlem pro tuto chvíli je - když nevíte, tak se zeptejte!

Komentáře  

0 #2 Pracomat.cz 2017-11-06 13:12
Dobrý den Michaelo,

to je skutečně nestandardní postup. Pokud nemáte podepsanou pracovní smlouvu, pak z pohledu práva nejste v pracovním poměru.
Citovat
0 #1 Michaela 2017-11-04 21:18
Dobrý den, nedostala jsem pracovní smlouvu v den nástupu do práce, prý mají ze zákona čas do 8 pracovních dnů. To se mi ale nezdá. To platí pro přihlášení na pojišťovně ne? Děkuji za informaci.
Citovat

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Před odesláním komentáře byste měli vědět, jak pracujeme s vašimi osobními údaji.

Důvodem pro zpracování osobních údajů je oprávněný zájem poskytovatele. Při odeslání komentáře zpracováváme tyto osobní údaje - jméno, email a vaši IP adresu. Jméno používáme pro oslovení při případné odpovědi. Jméno můžete nahradit i přezdívkou. Email (je nepovinný, nemusíte ho vyplňovat) používáme pouze pro odeslání notifikačního emailu se zprávou, že vám někdo odpověděl na váš dotaz, případně rovnou pošleme odpověď na váš dotaz. Email pro jiné účely nepoužíváme. IP adresu využíváme výlučně pro ochranu formuláře před spamem. Registraci na ÚOOÚ najdete zde. Případné úpravy osobních údajů a žádosti o smazání můžete vyřídit emailově na ahoj@pracomat.cz.