Zjistěte si informace o firmě kam jdete na pracovní pohovor. Očekává se, že aspoň zhruba budete vědět co firma dělá, jak je velká a tak dále. Jedna z prvních otázek, kterou na přijímacím pohovoru dostanete bude "Víte čím se naše společnost zabývá?". Zde můžete získat první kladné body. Část uchazečů tuto přípravu vynechá a vy toho můžete využít. Většina firem už má dnes webové stránky, které by vám měly jako zdroj informací stačit. Případně se nebojte zeptat ve svém okolí, určitě je někdo kdo vám může nějaké informace o dané firmě poskytnout.

První dojem

Uvědomte si, že je důležité jaký dojem uděláte nejen na pohovoru ale i u ostatních lidí, s kterými se setkáte během svého pobytu ve firmě. Nezapomeňte slušně pozdravit např. recepční, může se stát že se jí váš budoucí nadřízený zeptá jaký jste na ni udělali dojem a i taková drobnost může hrát svou roli při rozhodování zda právě vy jste ten nejvhodnější kandidát pro tuto pozici. Během pohovoru je vhodné chovat se uctivě, ale zároveň uvolněně. Když na vás bude příliš vidět, že jste nervózní a po pracovní pozici příliš toužíte, zhorší to vaši vyjednávací pozici o výši mzdy.

Pracovní pohovor otázky a odpovědi

Během většiny pohovorů se železnou pravidelností zazní většinou následující otázky. Je vhodné si promyslet jak odpovídat na pracovním pohovoru na tyto otázky, ještě než se na pohovor vydáte.

  1. Proč opouštíte své současné zaměstnání, případně proč jste ho opustili. Dejte si hlavně pozor na pomlouvání předchozího zaměstnavatele. I kdyby to byla pravda, a on vám například neplatil, tak to zkuste sdělit bez negativních emocí. Zkuste mluvit přirozeně a vyvarovat se strojených frází typu "Hledám šanci pro osobní růst". V případě, že jste dostali například výpověď pro nadbytečnost, nebojte se to přiznat. Jedná o standardní  věc, která se stává běžně.
  2. Jaké jsou silné a slabé stránky vaší osobnosti? Tuto otázku nemá rád snad nikdo, přesto ji na pracovním pohovoru mnohokrát uslyšíte. Je proto vhodné mít na ni připravenu odpověď. Jako slabé stránky zkuste uvést vlastnosti, kterou nejsou příliš negativní a jsou v zásadě běžné. Třeba - než pošlu důležitý e-mail radši ho po sobě 2x zkontroluji, aby v něm nebyly chyby.  Nebo - občas řeknu něco rychleji než promyslím všechny důsledky. S pojmenováním silných stránek většina lidí problém nemá, někdo je pečlivý, někdo velmi komunikativní, odolný proti stresu nebo třeba skvěle jazykově vybavený. Určitě dokážete svoje silné a slabé stránky po chvilce přemýšlení bez problému sepsat.
  3. Jak zvládáte konflikty? Zde neexistuje obecně platná odpověď, záleží od dané firemní kultury. Pokud si nejste jisti, zkuste se neprezentovat v extrémech. Tedy nejste ani cholerik po jehož vůli musí vždy být, ani flegmatik, kterému je vše jedno a konfliktům se vyhýbá. Prostě si dokážete prosadit svůj názor pokud mu věříte, ale dokáže přijmout i názor druhých, pokud vás přesvědčí, že jste se mýlili.
  4. Jaký si představujete plat? Je dobré mít předem představu v jakých rozmezích se platy pro danou pozici pohybují. Také je vhodné začít na vyšší částce než je ta za kterou chcete pracovat. Máte pak prostor k ústupku. Myslete ale na to, že přílišná částka vám může pohovor rychle ukončit. Podrobněji je vyjednávání o platu popsáno zde.
  5. Popište v čem by jste se chtěli dále rozvíjet? Je vhodné vybrat oblast, která nějak souvisí s prací kterou budete vykonávat. Ať už se jedná o studium cizího jazyka, nebo nový programovací jazyk, který se chcete naučit. Pokud vás zajímá váš další pracovní rozvoj více, zkuste popřemýšlet nad službou kariérového poradenství.
  6. Proč bychom si měli vybrat právě vás? Zde je prostor pro rozumné "vychloubání". I když vám to není běžně úplně příjemné, tak svého zaměstnavatele musíte přesvědčit o tom, že jste ten pravý člověk, kterého hledají na tuto pozici. Je dobré zmínit svoje úspěchy, případně zkušenosti. Třeba praxi v zahraničí, nebo zkušenost s vedením lidí. Můžete použít i úspěchy, které nesouvisí přímo s prací. Třeba, že jste se půl roku dokázali doma starat o nemocnou babičku.

Příklady dalších otázek, které vám může personalistka dát:

  • Je něco co nám můžete nabídnout jiného než všichni ostatní?
  • Jaké vlastnosti a dovednosti po vás chtěl zlepšit váš předchozí nařízený?
  • Jste ochotni cestovat na služební cesty do zahraničí?
  •  Na co jste nejvíce pyšní?
  • Jaké jste udělali největší chyby?
  • Jaká je práce vašich snů?
  • Čeho chcete dosáhnout po půl roce v tomto zaměstnání?
  • Jak by jste se popsali?
  • Jak zvládáte stres?
  • Proč hledáte novou práci?
  • Co vás motivuje?
  • Od koho jste se nejvíce naučili?
  • Nesouhlasili jste někdy se svým nadřízeným?
  • Jak zvládáte stres?
  • Čeho chcete během své kariéry dosáhnout?
  • Jaké byly silné a slabé stránky vašeho nadřízeného?
  • Jste vůdčí typ?
  • Kdy se cítíte nepohodlně?
  • Máte zkušenosti s vedením lidí?
  • Jak by jste někoho propustili?

Počítejte také s tím, že přijde prostor i pro vaše dotazy. Určitě není vhodné se ptát jen na délku obědové pauzy a hodnotu stravenek. Zkuste se zeptat jaké má firma tento rok plány, jak by vypadal klasický den v práci na pozici na kterou se hlásíte nebo co přesně si společnost slibuje od vaší pozice, jakých cílů máte dosáhnout například během jednoho roku.

Oblečení na pracovní pohovor

Věnujte pozornost tomu co si na sebe obléknete, vaše oblečení o vás hodně vypovídá. Pokud si nejste jisti, volte raději formálnější variantu. Věnujte pozornost detailům, jako jsou ostříhané nehty a umyté vlasy. Pohovor obvykle trvá alespoň půl hodiny, s tím že ty delší mohou trvat i několik hodin. Zeptejte se raději předem kolik času si na něj vyhradit, ať máte dostatek prostoru na celý pohovor a nejste rozptylování tím, že máte např. za hodinu být zase zpátky ve své současné práci. Během pracovního pohovoru by měl být samozřejmostí vypnutý mobilní telefon a žvýkačka v koši a ne ve vašich ústech.

Obecné rady

Buďte pozitivní!

Poučte se z předchozích pohovorů, neopakujte svoje chyby.

Dobře se vyspěte, budete u pohovoru v dobré náladě.

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Před odesláním komentáře byste měli vědět, jak pracujeme s vašimi osobními údaji.

Důvodem pro zpracování osobních údajů je oprávněný zájem poskytovatele. Při odeslání komentáře zpracováváme tyto osobní údaje - jméno, email a vaši IP adresu. Jméno používáme pro oslovení při případné odpovědi. Jméno můžete nahradit i přezdívkou. Email (je nepovinný, nemusíte ho vyplňovat) používáme pouze pro odeslání notifikačního emailu se zprávou, že vám někdo odpověděl na váš dotaz, případně rovnou pošleme odpověď na váš dotaz. Email pro jiné účely nepoužíváme. IP adresu využíváme výlučně pro ochranu formuláře před spamem. Registraci na ÚOOÚ najdete zde. Případné úpravy osobních údajů a žádosti o smazání můžete vyřídit emailově na ahoj@pracomat.cz.