§ 86

  • (1) Konto pracovní doby je způsob rozvržení pracovní doby, který smí zavést jen kolektivní smlouva nebo vnitřní předpis u zaměstnavatele, u kterého nepůsobí odborová organizace.
  • (2) Konto pracovní doby nesmí být uplatněno u zaměstnavatelů uvedených v § 109 odst. 3.
  • (3) Jestliže je uplatněno konto pracovní doby, nemůže vyrovnávací období přesáhnout 26 týdnů po sobě jdoucích. Jen kolektivní smlouva však může vymezit toto období nejvýše na 52 týdnů po sobě jdoucích.
  • (4) Jen bude-li to sjednáno v kolektivní smlouvě, může být práce přesčas odpracovaná v kontu pracovní doby ve vyrovnávacím období sjednaném v kolektivní smlouvě, které nepřesáhne nejvýše 52 týdnů po sobě jdoucích, v rozsahu nejvýše 120 hodin započtena do pracovní doby jen v bezprostředně následujícím vyrovnávacím období.

§ 87

  • (1) Při uplatnění konta pracovní doby je zaměstnavatel povinen vést účet pracovní doby zaměstnance a účet mzdy zaměstnance.
  • (2) Na účtu pracovní doby zaměstnance se vykazuje
    • a) stanovená týdenní pracovní doba, popřípadě kratší pracovní doba,
    • b) rozvrh pracovní doby na jednotlivé pracovní dny včetně začátku a konce směny a
    • c) odpracovaná pracovní doba v jednotlivých pracovních dnech a za týden.
  • (3) Jestliže se při uplatnění konta pracovní doby použije kratší období, než je uvedeno v § 86 odst. 3, musí být posuzován rozdíl mezi stanovenou týdenní pracovní dobou, popřípadě kratší pracovní dobou a odpracovanou pracovní dobou po ukončení tohoto kratšího období.

Předchozí stránka

Další stránka

Komentáře  

0 #20 Pracomat.cz 2018-11-23 14:27
Cituji Jiřina:
Dobrý den,
pracuji jako brigádnice ....


Dobrý den Jiřino,

pokud jste nepodepsala hmotnou odpovědnost, případně není přímo součástí vaší pracovní smlouvy, tak po vás zaměstnavatel může stěží něco vymáhat, pokud to nebude jasně a prokazatelně vaše vina.
Citovat
0 #19 Jiřina 2018-11-23 14:02
Dobrý den,
pracuji jako brigádnice v obchodě s domácími potřebami. Nemám hmotnou odpovědnost. Bylo mně řečeno, že po inventuře (pokud bude něco chybět) ztráty rozpočítávají mezi všechny zaměstnance. Je to pravda?
Děkuji
Citovat
0 #18 Pracomat.cz 2018-11-23 07:28
Cituji Míra:
Dobrý den, můj dotaz je, když pracuji jako podnikový hasič (bez služebního poměru) vedoucí pracovník směny ....


Dobrý den Míro,

podle §114 ZP (pracomat.cz/.../...) lze mzdu s přihlédnutím k případné práci přesčas je možné sjednat nejvýše v rozsahu 150 hodin práce přesčas za kalendářní rok a u vedoucích zaměstnanců v mezích celkového rozsahu. Takže pokud máte toto ujednání v pracovní smlouvě, tak zaměstnavatel postupuje správně.
Citovat
0 #17 Míra 2018-11-22 22:41
Dobrý den, můj dotaz je, když pracuji jako podnikový hasič (bez služebního poměru) vedoucí pracovník směny a beru ke mzdě příplatek za vedení zaměstnanců tak mi zaměstnavatel nechce proplácet práci přesčas a tvrdí že mi tato přesčasová práce jde do 150ti hodinového fondu zdarma a tento měsíční příplatek za vedení mi kompenzuje onu práci přesčas. Děkuji za vysvětlení.
Citovat
0 #16 Pracomat.cz 2018-11-16 10:00
Cituji Jaroslav:

Dobrý den, mám stejný problém, ale trošku jinou otázku. U nás je těch 15minut navíc ....


Dobrý den Jaroslave,

v případě, že jste od začátku pracovní doby připraven a schopen vykonávat svoji práci, tak zaměstnavatel nemá právo po vás požadovat žádnou práci navíc, bez toho aniž by se jednalo o práci přesčas. Takže pokud začínáte směnu v osm a v tu dobu jste již na pracovním místě, připraveni vykonávat práci, tak by vám žádný čas odčítat neměl. To stejné samozřejmě platí pro konec pracovní doby.
Citovat
0 #15 Jaroslav 2018-11-16 00:18
Cituji Pracomat.cz:
Cituji Zuzana:
Dobrý den, ve firmě, kde pracuji,se podle "jakýchsi" vnitřních předpisů strhává každý den 15 minut ...


Dobrý den Zuzano,

v případě, že jste se začátkem pracovní doby připravena vykonávat svoji práci a vykonáváte ji až do jejího konce, tak zaměstnavatel nemá nárok po vás požadovat další odpracovaný čas nad rámec pracovní smlouvy.


Dobrý den, mám stejný problém, ale trošku jinou otázku. U nás je těch 15minut navíc údajně na šatnu, kde normalní člověk stráví za den max 5minut. Má tedy zamestnavatel pravo strhavat 45minut. Jediná vyhoda je ze se nam cas pocita po minutach...takze se nezaokrouhluje po pulhodinach.
Citovat
0 #14 Pracomat.cz 2018-11-03 10:30
Cituji Jiří:
Dobrý den chci se optat jestli mi může zaměstnavatel odebrat dovolenou...


Dobrý den Jiří,

takové chování zaměstnavatele se mi nezdá v pořádku. Navíc předpokládám, že ke změně délky směny nedošlo vaší vinou. V takovém případě by se mělo jednat o překážky na straně zaměstnavatele.
Citovat
0 #13 Jiří 2018-11-01 11:23
Dobrý den chci se optat jestli mi může zaměstnavatel odebrat dovolenou .Důvod z jednoho dne na druhý došlo ke změně pracovní doby a to z 12hodinové na 8 hodinovou a tím mi vznikl nedostatečný fond odpracovaných hodin . Přitom jsem měl volné tři dny kdy mě zaměstnavatel mohl tyto hodiny nechat napracovat ale neučinil tak . Děkují předem za vaší odpověď .
Citovat
0 #12 Pracomat.cz 2018-10-15 10:06
Cituji Zuzana:
Dobrý den, ve firmě, kde pracuji,se podle "jakýchsi" vnitřních předpisů strhává každý den 15 minut ...


Dobrý den Zuzano,

v případě, že jste se začátkem pracovní doby připravena vykonávat svoji práci a vykonáváte ji až do jejího konce, tak zaměstnavatel nemá nárok po vás požadovat další odpracovaný čas nad rámec pracovní smlouvy.
Citovat
0 #11 Zuzana 2018-10-13 09:30
Dobrý den, ve firmě, kde pracuji,se podle "jakýchsi" vnitřních předpisů strhává každý den 15 minut z odpracované doby. Pracuje se osm hodin, půl hodiny se strhává na oběd. Proč tedy dalších 15 minut, které si musíme nadělávat? Má firma právo nebo nárok toto dělat? Děkuji za odpověď.
Citovat
0 #10 Pracomat.cz 2018-09-10 10:54
Cituji Stanislava Spáčilová:
Dobrý den, prosím, učitel má svoji práci rozdělenou na přímou a nepřímou...


Dobrý den Stanislavo,

z principu mi přijde, že nepřímá práce není nutně vázaná na konkrétní čas a proto je vámi popsaná situace možná. Nicméně praktickou zkušenost s rozvržením práce u učitele nemám.
Citovat
0 #9 Stanislava Spáčilová 2018-09-07 23:29
Dobrý den, prosím, učitel má svoji práci rozdělenou na přímou a nepřímou. Může mít rozdělen svoji pracovní dobu tak, aby po skončení přímé práce, dělal jinou práci na jinou smlouvu a po skončení terpve dělal svoji nepřímou práci?
Děkuji
Citovat
0 #8 Pracomat.cz 2018-07-26 16:20
Cituji Pavel:
Dobry den kdyz odejdu k lekaři na propustku muže mi firma nařidit praci navic jako náhradu za neodpracovany pracovni fond? Dekuji


Dobrý den Pavle,

jedná se o důležité osobní překážky v práci na straně zaměstnance a firma vám za ni nemůže nařídit náhradu.
Citovat
0 #7 Pavel 2018-07-25 19:46
Dobry den kdyz odejdu k lekaři na propustku muže mi firma nařidit praci navic jako náhradu za neodpracovany pracovni fond? Dekuji
Citovat
0 #6 Pracomat.cz 2018-06-28 19:57
Cituji S. MARKOVÁ:
prosím Vás pracuji v nepřertžitém provoze na lůžkovém oddělení....


Dobrý den,

pokud počítám správně tak by to mělo být 165 hodin.
Citovat
0 #5 S. MARKOVÁ 2018-06-27 12:56
prosím Vás pracuji v nepřertžitém provoze na lůžkovém oddělení.Máme 12 cti hodinové služba denní a noční.
Koli bych měla mít odpracovaných hodin v červenci 2018?
zajímjí především svátky, jaký je hodinový fond na tento měsíc??
Citovat
0 #4 Pracomat.cz 2018-06-22 09:41
Cituji Dagmar:
Dobrý den,mám dotaz na vyrovnávacé období pracovního fondu hodin...


Dobrý den Dagmar,

plán docházky a její následná skutečná evidence jsou dvě odlišné věci. Právě z důvodů o kterých píšete, nelze plán považovat za skutečnou docházku, protože je mnoho faktorů, které jej ovlivňují a mění. Potřebujete tedy za každého pracovníka stanovit jím odpracovaný čas. Ať už formou, nějakých "píchaček", nebo jen tím, že tento čas pracovník zapíše do vašeho docházkového systému. Z tohoto pohledu tedy potřebujete mít pro případnou kontrolu zejménaevidováno, to co už bylo skutečně odpracováno.
Citovat
0 #3 Dagmar 2018-06-22 08:57
Dobrý den,mám dotaz na vyrovnávacé období pracovního fondu hodin. Máme ho 2x ročně, vyrovnání hodin je tedy ke konci června a prosince. Je nutné, abych v červnu naplánovala všem docházku na druhé pololetí tedy od července do prosince, ikdyž dopředu nevím co bude např v říjnu- nemocenská , paragraf, výpověď, dovolená, seminář, školení.... Jak dlouho dopředu je nutné v tomto případě mít hotovou docházku, pro případ kontroly pracovního úřadu? Děkuji za odpověď
Citovat
0 #2 Pracomat.cz 2017-12-05 13:36
Dobrý den Romane,

rozumím tomu správně, že od dubna do konce října máte vyrovnávací období pro konto pracovní doby? V tom případě, by na jeho konci, tedy na konci října měl zaměstnavatel vyrovnat všechny nároky vůči vám.
Citovat
+1 #1 roman 2017-12-04 15:55
dobry den ,jak dlouho muže zaměstnavatel mit ve fondu me hodiny když zacinam pracovat do fondu hodin v dubnu a končim v řijnu.mam nárok na konci kalendářního roku na proplaceni těchto hodin
Citovat

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit