§ 86

  • (1) Konto pracovní doby je způsob rozvržení pracovní doby, který smí zavést jen kolektivní smlouva nebo vnitřní předpis u zaměstnavatele, u kterého nepůsobí odborová organizace.
  • (2) Konto pracovní doby nesmí být uplatněno u zaměstnavatelů uvedených v § 109 odst. 3.
  • (3) Jestliže je uplatněno konto pracovní doby, nemůže vyrovnávací období přesáhnout 26 týdnů po sobě jdoucích. Jen kolektivní smlouva však může vymezit toto období nejvýše na 52 týdnů po sobě jdoucích.
  • (4) Jen bude-li to sjednáno v kolektivní smlouvě, může být práce přesčas odpracovaná v kontu pracovní doby ve vyrovnávacím období sjednaném v kolektivní smlouvě, které nepřesáhne nejvýše 52 týdnů po sobě jdoucích, v rozsahu nejvýše 120 hodin započtena do pracovní doby jen v bezprostředně následujícím vyrovnávacím období.

§ 87

  • (1) Při uplatnění konta pracovní doby je zaměstnavatel povinen vést účet pracovní doby zaměstnance a účet mzdy zaměstnance.
  • (2) Na účtu pracovní doby zaměstnance se vykazuje
    • a) stanovená týdenní pracovní doba, popřípadě kratší pracovní doba,
    • b) rozvrh pracovní doby na jednotlivé pracovní dny včetně začátku a konce směny a
    • c) odpracovaná pracovní doba v jednotlivých pracovních dnech a za týden.
  • (3) Jestliže se při uplatnění konta pracovní doby použije kratší období, než je uvedeno v § 86 odst. 3, musí být posuzován rozdíl mezi stanovenou týdenní pracovní dobou, popřípadě kratší pracovní dobou a odpracovanou pracovní dobou po ukončení tohoto kratšího období.

Předchozí stránka

Další stránka

Hledejte práci na Pracomatu:
Místo práce:
Profese, obor:
Klíčová slova:
Rychlé odkazy k práci v regionech:

Komentáře  

0 #32 Pracomat.cz 2020-12-01 11:14
Cituji Dřevorubec:
Dobrý den,

Jsem pracovník THP. Může mi můj nadřízený smazat přesčasové víkendové hodiny odpracované v neděli, které jsou nad ...


Dobrý den,

obecně je zákon k nařizování přesčasů o.víkendu náročnější než v běžný pracovní den, ale předpokládám, že důvody pro něj jsou naplněny. Např. naléhavé opravné práce. Jen si ověřím, že správně chápu váš dotaz. Jde vám o to, zda když máte v neděli přesčas a vybere si za něj náhradní volno, tak zda je to v pořádku, nebo zda máte nárok i na další příplatek? Pokud byla práce přesčas o víkendu, máte nárok na příplatek za víkend.
Citovat
0 #31 Dřevorubec 2020-11-30 22:32
Dobrý den,

Jsem pracovník THP. Může mi můj nadřízený smazat přesčasové víkendové hodiny odpracované v neděli, které jsou nad rámec měsíčního fondu.

Za neděli si beru standardně volno, ale pokaždé se mi nepodaří si ho vybrat.

Chápu smazání přesčasů v týdnu, ale víkendové přesčasy?

Děkuji,
Citovat
0 #30 Pracomat.cz 2020-09-23 19:40
Cituji Dan:
Dobrý den,nadělávám konto pracovní doby může mi zaměstnavatel nařídit čtyři dvanácti hodinové směny?


Dobrý den Dane,

konto pracovní doby umožňuje vyplácet zaměstnanci stálou mzdu a zároveň mu přidělovat práci flexibilně dle potřeb zaměstnavatele. Nicméně i tak musí zaměstnavatel dodržovat některé omezení. Třeba to, že rozvrh směn musí oznamovat týden předem (pokud není sjednáno jinak) a musí dodržovat zákonem stanový odpočinek mezi směnami (alespoň 11 hodin). Pokud jste byl s rozvrhem pracovních směn seznámen v rámci stanovené doby, tak zaměstnavatel může nařídit čtyři 12ti hodinové směny.
Citovat
0 #29 Dan 2020-09-23 04:25
Dobrý den,nadělávám konto pracovní doby může mi zaměstnavatel nařídit čtyři dvanácti hodinové směny?
Citovat
0 #28 Pracomat.cz 2020-08-11 15:46
Cituji Michal:
Dobrý den, moje jediná zaměstnankyně pracovala pro moji ...


Dobrý den Michale,

přiznávám, že v tom nemá zcela jasno a ani já nerozumím tomu co účetní říká. Možná má namysli vaše faktické náklady na zaměstnankyni po využití podpory "antivirus"? Pak však nevím proč zmiňuje její čistou mzdu. Doporučuji nechat si přímo od účetního popsat jak přesně v tomto případě přemýšlí a proč uvádí tyto čísla. 
Citovat
0 #27 Michal 2020-08-11 02:06
Dobrý den, moje jediná zaměstnankyně pracovala pro moji společnost (s.r.o.) na částečný pracovní úvazek. Pobírala hrubou mzdu 15.000,- Kč a dále měla příjem z OSVČ. Na její pracovní úvazek jsem uplatňoval Kurzarbeit (Antivirus). V důsledku korona viru činnost OSVČ ukončila. Vzal jsem ji tedy do plného pracovního úvazku a mzdu na 40.000 Kč navýšil. Účetní mi sdělil, že stejně bude i nadále po dobu tří měsíců pobírat čistou mzdu ca. 8.000,- Kč. Vzhledem k tomu, že se náš pracovní vztah změnil, nerozumím uplatnění průměrné pracovní mzdy ze které účetní vychází. Děkuji za odpověď a přeji pěkný den. Michal
Citovat
0 #26 Pracomat.cz 2020-03-11 14:50
Cituji Jitka:
Dobrý den, při nepříznivém počasí (silný vítr), došlo k přerušení ..


Dobrý den Jitko,

zaměstnanenc má povinnost být během pracovní směny na pracovišti a pokud jej musí opustit, je třeba aby informoval zaměstnavatele (nejčastěji zastoupeného nadřízeným). Pokud to není možnost udělat osobně, je vhodné využít právě telefonu. Co se týče zdravotního problému, samozřejmě záleží na jeho míře. Při "běžné" nevolnosti je pochopitelné že dát věďět můžete (a musíte). Pokud se stane něco závažného a váš zdravotní  stav nedovoluje informaci předat, samozřejmě za to nemůže být nijak postihnuta.
Citovat
0 #25 Jitka 2020-03-11 02:13
Dobrý den, při nepříznivém počasí (silný vítr), došlo k přerušení el. energie. Asi půl hodiny jsem čekala a pak mi 2 zaměstnanci řekli,že odchází,protože jim šéf řekl ať nepočítají s tím že to hned tak půjde. Tak jsem z práce odesla také. Do výkazu jsem si napsala 2 hod odpracovano a 6 hod paragraf 207. To mi nechtějí proplatit z důvodu,že jsem opustila pracoviště aniž bych to někomu nahlásila. Nebylo komu, na odpolední směně nebývá mistr a právě šéf,který tam v te době ještě byl, odešel při výpadku elektriky se psy na procházku,aniž by zaměstnance obešel a instruoval je o situaci. Elektrika se pak zapla údajně asi 15 minut po tom, co jsem odešla. Musím použit svůj osobní mobil,abych nahlásila že odcházím z tohoto důvodu z pracoviště (mistrovi,šéfovi)? Zajímá mě to i z toho důvodu,že se může stát,ze budu mít nějaký zdravotní problém a budu potřebovat opustit pracoviště,zda to musím mobilem hlásit mistrovi,že potřebuji odejít domů. Na odpolední směně bývají jen 4 zaměstnanci (žádné vedení). Děkuji za odpověď
Citovat
+1 #24 Pracomat.cz 2019-11-24 23:18
Cituji Dominik:
Dobrý večer, rád bych se zeptal jak je to s pracovní dobou....


Dobrý den Dominiku,

zaměstnavatel musí dodržovat, fakt že alespoň jednou v týdnu vám musí poskytnout delší odpočinek, tzv. nepřetržitý odpočinek v týdnu. Tento odpočinek musí být poskytnut alespoň v délce 35 hodin. Jak máte rozvrženu pracovní dobu? Jedná se o konto pracovní doby, nebo máte každý týden dle pracovní smlouvy odpracovat 40 hodin?
Citovat
0 #23 Dominik 2019-11-24 22:14
Dobrý večer, rád bych se zeptal jak je to s pracovní dobou. U nás v práci nám už dali směny na příští měsíc a nějak se mi nezdá, že mám 8 směn po sobě. Může si tohle zaměstnavatel dovolit? Dále by mě zajímalo jestli existuje něco jako maximální povoleny počet odpracovaných hodin v jednom týdnu. Protože když jsem si tedka počítal hodiny tak to vychází, že mám 63 hodím v jednom týdnu. Děkuji za odpověď.
Citovat
0 #22 Pracomat.cz 2019-04-24 21:46
Cituji tereza:
Dobry den, kdyz pracuji na pracovni konto 30 hodin/tydne...


Dobrý den Terezo,

ano, u svátku je to pak příplatek, případně náhradní volno.
Citovat
0 #21 tereza 2019-04-24 16:49
Dobry den, kdyz pracuji na pracovni konto 30 hodin/tydne, mam narok na priplatky za vikendy a svatky, kdyz moje smena vyjde na vikend, nebo svatecni den?
Citovat
0 #20 Pracomat.cz 2018-11-23 14:27
Cituji Jiřina:
Dobrý den,
pracuji jako brigádnice ....


Dobrý den Jiřino,

pokud jste nepodepsala hmotnou odpovědnost, případně není přímo součástí vaší pracovní smlouvy, tak po vás zaměstnavatel může stěží něco vymáhat, pokud to nebude jasně a prokazatelně vaše vina.
Citovat
0 #19 Jiřina 2018-11-23 14:02
Dobrý den,
pracuji jako brigádnice v obchodě s domácími potřebami. Nemám hmotnou odpovědnost. Bylo mně řečeno, že po inventuře (pokud bude něco chybět) ztráty rozpočítávají mezi všechny zaměstnance. Je to pravda?
Děkuji
Citovat
0 #18 Pracomat.cz 2018-11-23 07:28
Cituji Míra:
Dobrý den, můj dotaz je, když pracuji jako podnikový hasič (bez služebního poměru) vedoucí pracovník směny ....


Dobrý den Míro,

podle §114 ZP (pracomat.cz/.../...) lze mzdu s přihlédnutím k případné práci přesčas je možné sjednat nejvýše v rozsahu 150 hodin práce přesčas za kalendářní rok a u vedoucích zaměstnanců v mezích celkového rozsahu. Takže pokud máte toto ujednání v pracovní smlouvě, tak zaměstnavatel postupuje správně.
Citovat
0 #17 Míra 2018-11-22 22:41
Dobrý den, můj dotaz je, když pracuji jako podnikový hasič (bez služebního poměru) vedoucí pracovník směny a beru ke mzdě příplatek za vedení zaměstnanců tak mi zaměstnavatel nechce proplácet práci přesčas a tvrdí že mi tato přesčasová práce jde do 150ti hodinového fondu zdarma a tento měsíční příplatek za vedení mi kompenzuje onu práci přesčas. Děkuji za vysvětlení.
Citovat
0 #16 Pracomat.cz 2018-11-16 10:00
Cituji Jaroslav:

Dobrý den, mám stejný problém, ale trošku jinou otázku. U nás je těch 15minut navíc ....


Dobrý den Jaroslave,

v případě, že jste od začátku pracovní doby připraven a schopen vykonávat svoji práci, tak zaměstnavatel nemá právo po vás požadovat žádnou práci navíc, bez toho aniž by se jednalo o práci přesčas. Takže pokud začínáte směnu v osm a v tu dobu jste již na pracovním místě, připraveni vykonávat práci, tak by vám žádný čas odčítat neměl. To stejné samozřejmě platí pro konec pracovní doby.
Citovat
0 #15 Jaroslav 2018-11-16 00:18
Cituji Pracomat.cz:
Cituji Zuzana:
Dobrý den, ve firmě, kde pracuji,se podle "jakýchsi" vnitřních předpisů strhává každý den 15 minut ...


Dobrý den Zuzano,

v případě, že jste se začátkem pracovní doby připravena vykonávat svoji práci a vykonáváte ji až do jejího konce, tak zaměstnavatel nemá nárok po vás požadovat další odpracovaný čas nad rámec pracovní smlouvy.


Dobrý den, mám stejný problém, ale trošku jinou otázku. U nás je těch 15minut navíc údajně na šatnu, kde normalní člověk stráví za den max 5minut. Má tedy zamestnavatel pravo strhavat 45minut. Jediná vyhoda je ze se nam cas pocita po minutach...takze se nezaokrouhluje po pulhodinach.
Citovat
0 #14 Pracomat.cz 2018-11-03 10:30
Cituji Jiří:
Dobrý den chci se optat jestli mi může zaměstnavatel odebrat dovolenou...


Dobrý den Jiří,

takové chování zaměstnavatele se mi nezdá v pořádku. Navíc předpokládám, že ke změně délky směny nedošlo vaší vinou. V takovém případě by se mělo jednat o překážky na straně zaměstnavatele.
Citovat
-1 #13 Jiří 2018-11-01 11:23
Dobrý den chci se optat jestli mi může zaměstnavatel odebrat dovolenou .Důvod z jednoho dne na druhý došlo ke změně pracovní doby a to z 12hodinové na 8 hodinovou a tím mi vznikl nedostatečný fond odpracovaných hodin . Přitom jsem měl volné tři dny kdy mě zaměstnavatel mohl tyto hodiny nechat napracovat ale neučinil tak . Děkují předem za vaší odpověď .
Citovat
0 #12 Pracomat.cz 2018-10-15 10:06
Cituji Zuzana:
Dobrý den, ve firmě, kde pracuji,se podle "jakýchsi" vnitřních předpisů strhává každý den 15 minut ...


Dobrý den Zuzano,

v případě, že jste se začátkem pracovní doby připravena vykonávat svoji práci a vykonáváte ji až do jejího konce, tak zaměstnavatel nemá nárok po vás požadovat další odpracovaný čas nad rámec pracovní smlouvy.
Citovat
0 #11 Zuzana 2018-10-13 09:30
Dobrý den, ve firmě, kde pracuji,se podle "jakýchsi" vnitřních předpisů strhává každý den 15 minut z odpracované doby. Pracuje se osm hodin, půl hodiny se strhává na oběd. Proč tedy dalších 15 minut, které si musíme nadělávat? Má firma právo nebo nárok toto dělat? Děkuji za odpověď.
Citovat
0 #10 Pracomat.cz 2018-09-10 10:54
Cituji Stanislava Spáčilová:
Dobrý den, prosím, učitel má svoji práci rozdělenou na přímou a nepřímou...


Dobrý den Stanislavo,

z principu mi přijde, že nepřímá práce není nutně vázaná na konkrétní čas a proto je vámi popsaná situace možná. Nicméně praktickou zkušenost s rozvržením práce u učitele nemám.
Citovat
0 #9 Stanislava Spáčilová 2018-09-07 23:29
Dobrý den, prosím, učitel má svoji práci rozdělenou na přímou a nepřímou. Může mít rozdělen svoji pracovní dobu tak, aby po skončení přímé práce, dělal jinou práci na jinou smlouvu a po skončení terpve dělal svoji nepřímou práci?
Děkuji
Citovat
0 #8 Pracomat.cz 2018-07-26 16:20
Cituji Pavel:
Dobry den kdyz odejdu k lekaři na propustku muže mi firma nařidit praci navic jako náhradu za neodpracovany pracovni fond? Dekuji


Dobrý den Pavle,

jedná se o důležité osobní překážky v práci na straně zaměstnance a firma vám za ni nemůže nařídit náhradu.
Citovat
0 #7 Pavel 2018-07-25 19:46
Dobry den kdyz odejdu k lekaři na propustku muže mi firma nařidit praci navic jako náhradu za neodpracovany pracovni fond? Dekuji
Citovat
0 #6 Pracomat.cz 2018-06-28 19:57
Cituji S. MARKOVÁ:
prosím Vás pracuji v nepřertžitém provoze na lůžkovém oddělení....


Dobrý den,

pokud počítám správně tak by to mělo být 165 hodin.
Citovat
0 #5 S. MARKOVÁ 2018-06-27 12:56
prosím Vás pracuji v nepřertžitém provoze na lůžkovém oddělení.Máme 12 cti hodinové služba denní a noční.
Koli bych měla mít odpracovaných hodin v červenci 2018?
zajímjí především svátky, jaký je hodinový fond na tento měsíc??
Citovat
0 #4 Pracomat.cz 2018-06-22 09:41
Cituji Dagmar:
Dobrý den,mám dotaz na vyrovnávacé období pracovního fondu hodin...


Dobrý den Dagmar,

plán docházky a její následná skutečná evidence jsou dvě odlišné věci. Právě z důvodů o kterých píšete, nelze plán považovat za skutečnou docházku, protože je mnoho faktorů, které jej ovlivňují a mění. Potřebujete tedy za každého pracovníka stanovit jím odpracovaný čas. Ať už formou, nějakých "píchaček", nebo jen tím, že tento čas pracovník zapíše do vašeho docházkového systému. Z tohoto pohledu tedy potřebujete mít pro případnou kontrolu zejménaevidováno, to co už bylo skutečně odpracováno.
Citovat
-1 #3 Dagmar 2018-06-22 08:57
Dobrý den,mám dotaz na vyrovnávacé období pracovního fondu hodin. Máme ho 2x ročně, vyrovnání hodin je tedy ke konci června a prosince. Je nutné, abych v červnu naplánovala všem docházku na druhé pololetí tedy od července do prosince, ikdyž dopředu nevím co bude např v říjnu- nemocenská , paragraf, výpověď, dovolená, seminář, školení.... Jak dlouho dopředu je nutné v tomto případě mít hotovou docházku, pro případ kontroly pracovního úřadu? Děkuji za odpověď
Citovat
0 #2 Pracomat.cz 2017-12-05 13:36
Dobrý den Romane,

rozumím tomu správně, že od dubna do konce října máte vyrovnávací období pro konto pracovní doby? V tom případě, by na jeho konci, tedy na konci října měl zaměstnavatel vyrovnat všechny nároky vůči vám.
Citovat
+1 #1 roman 2017-12-04 15:55
dobry den ,jak dlouho muže zaměstnavatel mit ve fondu me hodiny když zacinam pracovat do fondu hodin v dubnu a končim v řijnu.mam nárok na konci kalendářního roku na proplaceni těchto hodin
Citovat

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Před odesláním komentáře byste měli vědět, jak pracujeme s vašimi osobními údaji.

Důvodem pro zpracování osobních údajů je oprávněný zájem poskytovatele. Při odeslání komentáře zpracováváme tyto osobní údaje - jméno, email a vaši IP adresu. Jméno používáme pro oslovení při případné odpovědi. Jméno můžete nahradit i přezdívkou. Email (je nepovinný, nemusíte ho vyplňovat) používáme pouze pro odeslání notifikačního emailu se zprávou, že vám někdo odpověděl na váš dotaz, případně rovnou pošleme odpověď na váš dotaz. Email pro jiné účely nepoužíváme. IP adresu využíváme výlučně pro ochranu formuláře před spamem. Registraci na ÚOOÚ najdete zde. Případné úpravy osobních údajů a žádosti o smazání můžete vyřídit emailově na [email protected]