§ 78
- (1) Pro účely úpravy pracovní doby a doby odpočinku je
- a) pracovní dobou doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat pro zaměstnavatele práci, a doba, v níž je zaměstnanec na pracovišti připraven k výkonu práce podle pokynů zaměstnavatele,
- b) dobou odpočinku doba, která není pracovní dobou,
- c) směnou část týdenní pracovní doby bez práce přesčas, kterou je zaměstnanec povinen na základě předem stanoveného rozvrhu pracovních směn odpracovat,
- d) dvousměnným pracovním režimem režim práce, v němž se zaměstnanci vzájemně pravidelně střídají ve 2 směnách v rámci 24 hodin po sobě jdoucích,
- e) vícesměnným pracovním režimem režim práce, v němž se zaměstnanci vzájemně pravidelně střídají ve 3 nebo více směnách v rámci 24 hodin po sobě jdoucích,
- f) nepřetržitým pracovním režimem režim práce, v němž se zaměstnanci vzájemně pravidelně střídají ve směnách v nepřetržitém provozu zaměstnavatele v rámci 24 hodin po sobě jdoucích,
- g) nepřetržitým provozem provoz, který vyžaduje výkon práce 24 hodin denně po 7 dnů v týdnu,
- h) pracovní pohotovostí doba, v níž je zaměstnanec připraven k případnému výkonu práce podle pracovní smlouvy, která musí být v případě naléhavé potřeby vykonána nad rámec jeho rozvrhu pracovních směn. Pracovní pohotovost může být jen na jiném místě dohodnutém se zaměstnancem, odlišném od pracovišť zaměstnavatele,
- i) prací přesčas práce konaná zaměstnancem na příkaz zaměstnavatele nebo s jeho souhlasem nad stanovenou týdenní pracovní dobu vyplývající z předem stanoveného rozvržení pracovní doby a konaná mimo rámec rozvrhu pracovních směn. U zaměstnanců s kratší pracovní dobou je prací přesčas práce přesahující stanovenou týdenní pracovní dobu; těmto zaměstnancům není možné práci přesčas nařídit. Prací přesčas není, napracovává-li zaměstnanec prací konanou nad stanovenou týdenní pracovní dobu pracovní volno, které mu zaměstnavatel poskytl na jeho žádost,
- j) noční prací práce konaná v noční době; noční doba je doba mezi 22. a 6. hodinou,
- k) zaměstnancem pracujícím v noci zaměstnanec, který odpracuje během noční doby nejméně 3 hodiny ze své pracovní doby v rámci 24 hodin po sobě jdoucích v průměru alespoň jednou týdně v období, uvedeném v § 94 odst. 1,
- l) rovnoměrným rozvržením pracovní doby rozvržení, při kterém zaměstnavatel rozvrhuje na jednotlivé týdny stanovenou týdenní pracovní dobu, popřípadě kratší pracovní dobu,
- m) nerovnoměrným rozvržením pracovní doby rozvržení, při kterém zaměstnavatel nerozvrhuje rovnoměrně na jednotlivé týdny stanovenou týdenní pracovní dobu, popřípadě kratší pracovní dobu, s tím, že průměrná týdenní pracovní doba nesmí přesáhnout stanovenou týdenní pracovní dobu, popřípadě kratší pracovní dobu, za období nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích. Jen kolektivní smlouva může toto období vymezit nejvýše na 52 týdnů po sobě jdoucích.
- (2) Ustanovení odstavce 1 písm. d) až f) platí i v případě, kdy při pravidelném střídání zaměstnanců ve směnách dojde k souběžnému výkonu práce zaměstnanců navazujících směn, avšak jen po dobu nejvýše 1 hodiny.
§ 79 - Stanovená týdenní pracovní doba
- (1) Délka stanovené týdenní pracovní doby činí 40 hodin týdně.
- (2) Délka stanovené týdenní pracovní doby činí u zaměstnanců
- a) pracujících v podzemí při těžbě uhlí, rud a nerudných surovin, v důlní výstavbě a na báňských pracovištích geologického průzkumu 37,5 hodiny týdně,
- b) s vícesměnným nebo nepřetržitým pracovním režimem 37,5 hodiny týdně,
- c) s dvousměnným pracovním režimem 38,75 hodiny týdně.
- (3) Zkrácení stanovené týdenní pracovní doby bez snížení mzdy pod rozsah stanovený v odstavcích 1 a 2 může obsahovat jen kolektivní smlouva nebo vnitřní předpis a nesmí ho provést zaměstnavatel podle § 109 odst. 3. Takto zkrácená týdenní pracovní doba je stanovenou týdenní pracovní dobou.
§ 79a
- U zaměstnance mladšího než 18 let nesmí délka směny v jednotlivých dnech překročit 8 hodin a ve více základních pracovněprávních vztazích podle § 3 nesmí délka týdenní pracovní doby ve svém souhrnu překročit 40 hodin týdně.
§ 80 - Kratší pracovní doba
Kratší pracovní doba pod rozsah stanovený v § 79 může být sjednána pouze mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Zaměstnanci přísluší mzda nebo plat, které odpovídají sjednané kratší pracovní době.
Komentáře
Dobrý den Dagmar,
bohužel, doba dojíždění do zaměstnání se nepočítá do výkonu práce a tudíž se de facto jedná o dobu odpočinku. Tudíž (dle zákona) máme délku odpočinku dostatečnou. Tím chci říct, že zaměstnavatel vám samozřejmě vyjít vstříc může, ale nemusí. Nemá zákonnou povinnost takto učinit.
Dobrý den Filipe,
možné to samozřejmě je, ale zaměstnavatel nemá zákonnou povinnost vám vyhovět. Záleží na jeho dobré vůli.
Předem děkuji
Dobrý den Davide,
z definice pracovní doby vyplývá, že pokud má zaměstnanec během pracovní doby vykonávat pro zaměstnavatele práci, pak musí být již na začátku pracovní doby připraven k výkonu práce. Příprava na výkon práce, kam lze zařadit i přebírání směny, není zákoníkem práce konkrétně vymezeno. Obecně lze říct, že předání směny lze považovat za přípravu na práci, na druhou stranu půl hodinová doba je poměrně dlouhá. Jako nejrozumnější mi přijde zkusit se zaměstnavatelem domluvit na nějaké formě kompenzace, či zkrácení času pro předání směny (třeba část provést v rámci pracovní doby pokud je to možné. Bohužel nelze jednoznačně potvrdit, že zaměstnavatel koná mimo soulad se zákonem a žádat po něm nápravu.
jsem THP z vyšších pozic, ale pracovní dobu mám určenou: ranní 5:30 - 13:45, odpolední 13:45 - 22:00. Zaměstnavatel po mne chce, abych na ranní předával směnu a chodil tak o 15-30 min. později domů. Na odpolední zase chce, abych chodil minimálně o 15 min. dříve a přebíral směnu.
Je toto přípustné?
Předem děkuji za odpověď.
Dobrý den Martino,
rychlá odpověď: pokud toto trvá dlouhodobě tak to přípustné není.
podrobnější odpověď: zaměstnavatel musí dodržovat zákoník práce a pracovní smlouvu. V ní máte uvedenu pracovní dobu a pochybuji, že je vymezena takto. Zákoník práce vymezuje i nutnou dobu nepřetržitého odpočinku v týdnu, ta má činit nejméně 35 hodin. Tedy aspoň jednou za týden musíte mít takovou dobu volna mezi směnami. To rovněž z popisu nesplňujete.
Dobrý den Mirku,
pokud je vaše pracovní doba v rámci pracovní smlouvy stanovena na ranní směnu, tak vás zaměstnavatel nemůže posílat pracovat v jiný čas. Se zkráceným úvazkem nemůžete dostat ani práci přesčas, pokud jste se v rámci pracovní smlouvy nedomluvili jinak.
Dobrý den Adriano,
v takovém případě (když zaměstnavatel nedodrží pracovní smlouvu) se lze obrátit na příslušný inspektorát práce, který je v tomto ohledu dozorčím orgánem.
Děkuji
Dobrý den Evo,
pokud jste se se zaměstnavatelem nedomluvila jinak, může vám zaměstnavatel směnu změnit, ale musí vás o změně písemně informovat alespoň 14 dní předem.
Dobrý den Petře,
chování zaměstnavatele které popisujete není v souladu se zákoníkem práce. Doporučuji ho upozornit na tuto skutečnost, případně máte možnost informovat inspektorát práce.
Dobrý den Lenko,
pokud máte v pracovní smlouvě uveden úvazek šest hodin, nemůže vás zaměstnavatel nutit pracovat více. U zkrácených úvazků totiž nemůže nařídit práci přesčas. Můžete ji vykonávat pouze dobrovolně, pokud s ní souhlasíte.
pracuji za zkrácený úvazek 6 hodin. Může mi zaměstnavatel bez mého souhlasu plánovat delší směny? Uvedu příklad: 3 dny odpracuji 8 hodinové směny, a za tyto směny dostanu 1 den volna navíc, o který nemám zájem, chci pracovat pouze 6 hodin denně. Děkuji za odpověď.
Dobrý den Kateřino,
délka a rozložení pracovní doby je součástí pracovní smlouvy s kterou souhlasil zaměstnavatel i vy. Toto jste potvrdili svými podpisy. Není možné beze změny (a odsouhlasení vámi oběma) obsah pracovní smlouvy jednostranně měnit. To je v principu to stejné, jako kdyby zaměstnavatel řekl, že za stejnou práci budete dostávat poloviční plat.
Dobrý den Kláro,
zákon žádnou přesnou lhůtu nestanovuje. Lze tedy tolerovat, že vám při příchodu do práce zaměstnavatel oznámí, že máte v rámci pracovní doby služební cestu. Na druhou stranu v podobném případě (bez předchozího upozornění) může zaměstnavatel nařídit pracovní cestu na více pracovních dní. Co je u pracovní cesty důležité je fakt, že je výsledkem dohody mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Pokud s ní nesouhlasíte tak ji akceptovat nemusíte. To samozřejmě platí jen za předpokladu, že dohoda o pracovních cestách již není součástí pracovní smlouvy, kterou jste podepsala. V takovém případě, vás zaměstnavatel na pracovní cestu vyslat může, protože již má váš souhlas. Odmítnout vyslání na pracovní cestu mohou těhotné zaměstnankyně, samostatně žijící osoby pečující o dítě do 15 let atd..
Dobrý den,
zaměstnavatel platí zaměstnancům za odpracovanou dobu. Z toho co uvádíte to vypadá na dvě dvanáctihodinové směny a odečtené dvě půlhodinové přestávky na jídlo a oddech. Není to případ i uvedeného provozu?
Dobrý den Martine,
nepřetržitý odpočinek mezi směnami musí být alespoň 11 hodin. To splňujete. Dále platí, že musí být splněna podmínka tzv. nepřetržitého odpočinku v týdnu. Ta je alespoň 35 hodin. Zjednodušeně řečeno, musíte mít alespoň jeden den v týdnu volno.
Dobrý den Zdeňko,
to co popisujete skutečně není korektní (dle zákona) chování zaměstnavatele. Pro povinnost oznámení směny platí ze zákona lhůta dva týdny, pokud není smluvně domluveno jinak. Nejrozumnější možností pro přítele je změna zaměstnání. Za zvážení stojí, zda chování zaměstnavatele nenahlásit na inspektorát práce - www.suip.cz/
přítel pracuje u ochranky v hypermarketu. Chci se zeptat, zda jsou tyto body porušení zákoníku práce?
1)Jeho šéf (=vedoucí ostrahy v tom hypermarketu) často vyvěšuje směny třeba i jen 5 dní před začátkem nového měsíce a někdy ani to ne.
2)Šéf při plánování směn rozhodně nedodržuje max 40 hodin týdně - např. běžně má můj přítel 4-6x 11,5 hodinovku týdně. Například minulý týden bral v pondělí službu za kamaráda (to se nepočítá, chápu) a poté byl 3 dny před novým měsícem seznámen s tím, že má služby středa až neděle (vše 11,5 h ->to je 57,5h za týden! Bez počítání služby, kterou bral za někoho jiného)
3) Na základě předchozího bodu se přítel ozval, a oznámil, že další službu už nezvládne, protože je naprosto vyčerpaný. Do práce tedy nepřišel. Následně unikl vyhazovu, ale s tím, že slyšel telefonní rozhovor jeho šéfa s šéfovým zástupcem, kde daný šéf na něj začal nadávat a oznámil tomu zástupci, že mému příteli ukáže co proto, a že si to pořádně odmaká, že z něj sedře kůži a dokonce padlo, že na další směně dostane nakládačku. Následně ještě prodloužili volno někomu jinému a místo toho dali mého přítele - s tím, že se tomu druhému zaměstnanci ještě nemají ukazovat směny, že toho využijí. A navíc, že se ho zbaví a vyhodí ho až skončí koronavirová krize. To mi upřímně přijde opravdu hodně jako diskriminace a bossing.
4) Přítel by rád změnil kvůli tohoto práci, ale čeká na schválení oddlužení (insolvenční řízení), proto se bojí že by to mohlo způsobit zamítnutí oddlužení. A šéf to ví a myslím si, že toho i využívá. Navíc přímo mu šéf vyhrožuje, že když podá výpověď, tak mu napíše vytýkací dopis, a že kdyby chtěl pracovat u jakékoliv jiné ochranky, tak zařídí, že ho nikde nevezmou, protože má všude známosti.
Opravdu mi přijde toto jednání totálně přes čáru, proto si chci ověřit, zda je to opravdu protizákonné? A pokud ano, je možnost se tomu nějak úspěšně bránit? Popř. zajistit, aby mu to neudělalo problémy se schválením insolvence?
V práci se toho šéfa bojí úplně všichni a nikdo se mu nepostaví - a kdyby na to přišlo, myslím, že by i lhali o tom, jak to tam chodí, jen aby to neschytali... Oznámit to vedení celé securitky nepřipadá v úvahu, protože vlastník securitky tam tohoto šéfa sám dosadil a jsou dobří přátelé.
Předem díky,
Zdeňka
Dobrý den Michale,
nedokážu takto jednozačně odpovědět, protože nárok na bezpečnostní přestávku při práci a její četnost je poměrně složitá problematika, ke které potřebujete znát hodně informací o vykonávané práci. Pro bližší info doporučím Nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci (www.zakonyprolidi.cz/cs/2007-361). Obecně mi jak laikovi přijde profese svářeče náročná a nárok na bezpečností přestávku bych očekával. Respektive nedokážu si představit, že je možné svařovat bez odpočinku třeba 4 hodiny v kuse.
Dobrý den Ondřeji,
ano možné to je, a budete v takovém případě mít náron na příplatek za práci o víkendu.
Delam ve trismennem provozu. Je možné, aby mi zamestnavatel naridil zacatek pracovniho tydne pri nocni smene na nedeli, 22h?
Mam pak pripadne narok na priplatek za praci o víkendu?
Dekuji za odpověď.
Dobrý den Leo,
pracovní doba není mezi náležitostmi požadovanými zákoníkem práce (§ 34). Každopádně informace tohoto typu musí být od zaměstnavatele specifikována (i když ne nutně formou pracovní smlouvy), společně s dalšími informacemi jako jsou údaje o délce dovolené, o výpovědních dobách, o týdenní pracovní době a jejím rozvržení, o mzdě/platu a způsobu odměňování, splatnosti a termínu výplaty mzdy/platu, místu a způsobu vyplácení mzdy/platu.
Děkuji Vám za odpověď. Ráda bych položila doplňující otázku (k již vznesenému dotazu). Je tedy v pořádku, že smlouva neuvádí, jaký pracovní režim zaměstnání obnáší? Když je hotel v provozu, zaměstnanci začínají pracovat od ranních hodin postupně (v 7,8,9 hodin ráno a postupně dál) a někteří od této doby pracují až do (16,23, nebo až do ranních hodin následujícího dne). Všichni zaměstnanci mají ve smlouvě uvedenou délku 40 hodin týdně. Nic víc není specifikováno.
Ze zkušeností od předešlého zaměstnavatele to bylo tak, že provoz byl každý den (nebyl žádný den bez hostů), ve smlouvě uvedená délka 37,5 právě proto, že se při nástupu do práce postupně navyšoval počet zaměstnanců, aby bylo pokryté vytížení po celý den. Včetně úklidu v nočních hodinách.
To je důvod, proč se nad tím zamýšlím. Režim 40 hodin týdně chápu jako pro jednosměnný provoz, kdy zaměstnanec v době státního svátku zůstává doma s plným hrazením mzdy, nebo při odpracování s příplatkem. I v případě nenaplánované směny na takový den, kdy má neodpracované hodiny, ale má je započítané do fondu pracovní doby (za takový den).
Ještě jednou předem za odpověď.
Dobrý den Leo,
domluvené délka pracovní doby je součástí smlouvy. Ve vašem případě tedy 40 hodin týdně. Její rozvržení bude rovněž definováno v pracovní smlouvě (nemusí být pravidelné, tedy 8 hodin každý den). Jako každý zaměstnavatel i ten váš, má právo vám nařídit práci přesčas. Ovšem jen v mezích zákonem omezených limitů (8 hodin týdně, 150 hodin ročně). To že pracujete o víkendu, či ve státní svátek je v takovém provozu přípustné. Nicméně vám musí náležet patřičné příplatky (noční práce/ práce o víkendu/ příplatek za práci ve svátek). Z toho jak to popisujete mi přijde, že zaměstnavatel nemá pevně daný rozpis pracovních směn pro jednotlivé pracovníky (viz § 84 ZP - Zaměstnavatel je povinen vypracovat písemný rozvrh týdenní pracovní doby a seznámit s ním nebo s jeho změnou zaměstnance nejpozději 2 týdny a v případě konta pracovní doby 1 týden před začátkem období, na něž je pracovní doba rozvržena, pokud se nedohodne se zaměstnancem na jiné době seznámení.) To že se stane, že není dostatek hostů není problém zaměstnance, ale zaměstnavatele. Bez ohledu na to je zaměstnanec v práci a má nárok na odměnu za ni.
Dobrý den Jiří,
žádný den nemoci nenahrazujete, máte neschopenku a tedy omluvenou překážku v práci.
V prvním případě je zaměstnanec při obsazenosti hotelu na směně i 18 hodin (9:00-3:00 následujícího dne), s přestávkou 6-7 hodin na spánek a pak další jeho směna v délce 14 hodin. Do jakého režimu lze tento provoz zařadit? Není to nepřetržitý provoz, protože to tahle není každý den v týdnu. Na takovou směnu se snad běžně vztahuje pouze noční příplatek. Tomuto zaměstnanci měsíčně často vznikají přesčasové hodiny v délce cca 10 až 30 hodin měsíčně. Zajímá mě, jakým způsobem se má ze zákona správně započítávat fond povinné odpracované doby (40hodinů; 38,75hodin; nebo 37,5hodin)? V pracovní smlouvě není specifikováno, o jaký provoz se jedná, ale pracuje se (skoro každý) kterýkoliv den svátek-nesvátek a zaměstnavatel chce po zaměstnanci měsíčně odpracovat fond hodin jako při jednosměnném režimu (40 hodin týdně). Je to v pořádku?
Ve druhém případě je zaměstnanec, který má domluvenou pracovní dobu na po-pá od 8:00-16:30, v některých případech se změní pracovní den za víkendový. Délka pracovního týdne (ve smlouvě) je stanovena na 40 hodin. Ale den státního svátku je zaměstnavatelem považován jako povinný pracovní den, který podle něj musí odpracovat. Nemám tedy jasno, v jakém případě má zaměstnanec právo ve státní svátek nepracovat, aniž by mu dle zaměstnavatele nechyběly odpracované hodiny.
Při Vaší odpovědi by velice pomohly odkazy na konkrétní paragrafy, které toto specifikují. Snad jedině tím se dá v případě daného zaměstnavatele argumentovat.
Dobrý den Marie,
pokud se ptáte na dobu nepřetržitého odpočinku mezi směnami, tak platí že zaměstnanec musí mezi jednou a druhou směnou „nepřetržitě odpočívat“ alespoň 11 hodin. Kromě toho je nárok i na tzv. nepřetržitý odpočinek v týdnu, který musí trvat alespoň 35 hodin. Tedy jestli chápu správně váš dotaz, má zaměstnavatel pravdu - pokud mezi koncem noční směny a začátkem další máte alespoň 11 hodin volna.
Dobrý den Olafe,
uvedený postup není v souladu se zákoníkem práce a pokud by se dostal k soudu, tak nevěřím, že by obstál. Délce pracovní doby se v ZP věnují § 78 - § 80. Nic o kouření v nich však nenajdete, to nemá se zákoníkem práce co dělat. Zaměstnavatel má dvě možnosti. Buď kouření tolerovat, nebo ho ve svých prostorech zakázat.
Dobrý den Olafe,
toto chování není v souladu se zákoníkem práce, pokud nemáte pevně stanovenu pracovní dobu, měl by se čas začátku do zaměstnání počítat od chvíle kdy jste na svém pracovním místě a připraven v práci. Nadpracovávat "prokouřený čas" po vás zaměstnavatel chtít rovněž nemůže. Na druhou stranu může kouření na pracovišti zcela zakázat. V takovém případě pro vás může být neoficiální dohoda, že místo pauz na kouření tuto dobu nadpracujete na místě.
Druha vec-nadrizeny chce po kuracich napracovat kazdy den 30 min navic,jinak jim bude strhavat hodiny na konci mesice.pichacky na odchod na pauzu nemame.je toto legalni?jedna se jen o ustni dohodu,nikdo po nas zatim nic podepsat nechtel. Diky za odpoved
Dobrý den Serafe,
v pořádku to rozhodně není, agentura práce nerespektuje ZP. Z toho co jsem slyšel je to poměrně časté. Pokud je to možné doporučit změnit agenturu, na nějakou "solidnější".
Dobrý den Silvo,
pokud na den státního svátku nepřipadá vaše pracovní směna (např. je nákupní centrum zavřeno), tak po vás zaměstnavatel nemůže chtít, abyste si tento den napracovávala.
Dobrý den Jitko,
v praxi je takto vykládán §81 odstavec 3 ZP (pracomat.cz/.../...), který uvádí "Zaměstnanec je povinen být na začátku směny na svém pracovišti a odcházet z něho až po skončení směny." Tím se myslí, že od začátku pracovní doby máte být na svém místě a vykonávat práci. Pokud jsou k tomu nutné další potřebné úkony - převlečení do pracovního, předání kasy atd..., tak se tento čas do pracovní doby nezapočítává. Odpověď je tedy bohužel ano, chování zaměstnavatele je v pořádku.
pracuji ve dvousměnném provozu (6-14 a 14-22). Zaměstnavatel nás nutí, abychom kvůli předání směny byli na pracovišti už v 13,50, abychom si zjistili "co a jak" a pracovali do 22,00 tzn. každý den o 10 minut déle v práci. Je to v pořádku ? Děkuji za radu ...
Dobrý den Blaženko,
pro nařízenou práci přesčas platí omezení v podobě 8 hodin týdně a 150 hodin za rok celkem. Co se týče odpočinku mezi směnami, tak dle zákona musí být nepřetržitý odpočinek po dobu alespoň 11 hodin. Kromě toho existuje ještě "minimální doba odpočinku během pracovního týdne". Ten říká, že pracovní doba musí být zaměstnavatelem rozvrhnuta tak, aby nepřetržitý odpočinek v týdnu trval alespoň 35 hodin. Nevím kdy přesně začíná a končí vaše směny a zda je tato podmínka splněna.
Dobrý den Petro,
jednou ze základních náležitostí pracovní smlouvy je dle ZP (§37 - pracomat.cz/.../...) údaj o týdenní pracovní době a jejím rozvržení. Pokud to tak opravdu nemáte, tak na to zaměstnavatele upozorněte, s takto sepsanou smlovou si koleduje o pokutu ze strany inspektorátu práce. I touto informací ho můžete motivovat "k nápravě".
pracuji jako prodavačka, máme ranní a odpolední směny (8:00-17:30). V prac.smlouvě mám stanovený úvazek 35hod/týdně, o směnnosti se ve smlouvě nepíše. Může mi nadřízená psát pouze odpolední směny? Jedná se o diskriminaci? Nemáme 7-denní provoz.
Děkuji za odpověď.
Dobrý den Martine,
nevím jak máte napsanou pracovní smlouvu, ale pokud se má jednat o tři týdny a každý den 12 hodinové směny, tak to na soulad se zákoníkem práce nevypadá.
Dobrý den,
z vašeho popisu to vypadá na neoficiální domluvu (pokud jste jen napsal např. sms a zaměstnavatel vám to nepotvrdil), mezi vámi a zaměstnavatelem. Takže pokud se nyní, zaměstnavatel tváří že o ničem neví, tak to férové není, ale z pohledu zákona je právo na jeho straně.
Dobrý den Pavle,
i u úkolové mzdy je dle zákona dbát na pracovní dobu a její soulad se zákoníkem práce a pracovní smlouvou. S důvěrou v zaměstnavatele je to tak jak píšete. Vždycky po vás může požadovat to, co je uvedeno v pracovní smlouvě, protože jste ji podepsal. To za bude platit nějaká forma dohody "mimo pracovní smlouvu" záleží na jeho vůli a ochotě.
mám klasickou pracovní smlouvu ale se zaměstnavatelem jsem se dohodl, že budu pracovat cca 30-35h/ tydne a nejaky podobny udaj jsem chtel uvest do smlouvy (napr. ze se jedna o zkraceny uvazek nebo konkretni cisla).
Nicmene zamestnavatel mi sdelil, ze to neni potreba protoze mam ukolovou mzdu takze hodiny v praci se vicemene neresi a ze mi bude vychazet vstric a respektovat nasi ustni dohodu. Takze v pisemne smlouve neni zadny udaj o zkracenem/castecnem uvazku, je zde doslova "Pracovni doba bude zamestnavatelem rozvrzena na obecne stanovene pracovni dny, u vicesmenneho provozu tez na jine dny v kalendarnim tydnu." Dal nic konkretniho.
Verim v dobre vztahy se zamestnavatelem, ale mam za to, ze pokud to je takto nekonkretne sepsane povazuje se uvazek za klasicky plny 40h/tydne a zamestnavateli by v budoucnu nic nebranilo po mne takovy uvazek pozadovat ?
Dekuji a preji hezky den
Dobrý den Nino,
pokud je mi známo tak 12ti hodinové směny být mohou, ale musí být dodrženy pravidelné bezpečnostní přestávky. První přestávka nejpozději po 2 hodinách od započetí výkonu práce v délce nejméně 15 minut, dašlí přestávky se zařazují nejpozději po dalších 2 hodinách výkonu práce v délce nejméně 10 minut, poslední přestávka nejméně v délce 10 minut se zařazuje nejpozději 1 hodinu před ukončením směny.
Pokud človek děla ve firmě s 3směným provozem a je řazen do 3.kategorie prace co se týče obtížnosti muže jim zaměstnavatel nařídit 12 hodinové směny(2směnný provoz) v případe toho že mají tedy fyzicky náročnou a namahavou práci není zakon co tohe specifikuje ? děkuji za odpověd
Dobrý den Milane,
pokud se jedná o situaci popsanou v odpovědi níže, tak je to dle zákona v pořádku.
Dobrý den Milane,
ano, takový postup je v souladu se zákoníkem práce. Pokud jsou tedy dodrženy podmínky dané § 84: Zaměstnavatel je povinen vypracovat písemný rozvrh týdenní pracovní doby a seznámit s ním nebo s jeho změnou zaměstnance nejpozději 2 týdny a v případě konta pracovní doby 1 týden před začátkem období, na něž je pracovní doba rozvržena, pokud se nedohodne se zaměstnancem na jiné době seznámení.
Dobrý den Milane,
důležitá informace je, že pracovní dobu a rozvrh pracovních směn určuje zaměstnavatel. Takže v případě, že zaměstnavatel na den na který připadne státní svátek nenaplánoval pracovní směnu, tak ji může naplánovat na jiný den a je to v pořádku (vy zůstáváte doma "bez peněz". Odlišná situace je, když je směna na státní svátek naplánovaná a zaměstnavetel se rozhodne, že ve státání svátek zavře závod (nebude se pracovat). V takovém případě nárok na náhradu mzdy (proplacení svátku) je.
Dobrý den Mariano,
ve vašem případě se bude nejspíše jednat o nerovnoměrné rozvržení pracovní doby. V takovém případě nesmí týdenní pracovní doba bez práce přesčas překročit průměrnou stanovenou týdenní pracovní dobu za období, které činí nejvýše 12 kalendářních měsíců po sobě jdoucích (bude definováno v rámci pracovní smlouvy). Dále rozdíl délky pracovní doby připadající na jednotlivé týdny musí přesáhnout tři hodiny a délky směny jsou delší devět hodin. Maximální délka směny je v tomto případě 12 hodin. Z toho plyne, že pokud by byl takový rozpis směn po celou dobu definovaného období, pak by k porušení ZP došlo.
dostali jsme nove rozpisy kde nam zamestnavatel
napsal 12 hod.sluzby.
1 tyden -PO,UT,ST,CT rani 48hod.
2 tyden -PO,UT,ST nocni 36hod.
a takto se tobude opakovat stale dokola.
Neporusuje tímto zakonik prace.
Děkuji za odpověď
Dobrý den Marku,
neznám přesné znění vaší pracovní smlouvy, ale obvykle je to tak, že ve stanovenou pracovní dobu máte pracovat a to, že jste v práci dříve a odcházíte později (pokud se nejedná o nařízený přesčas), nemá vliv na délku vaší pracovní doby. Povinností zaměstnance je být na začátku pracovní směny připraven vykonávat pracovní činnost, a je běžné, že většina lidí přijde o chvíli dříve, aby nezmeškali začátek směny. Co se týče protahovaní konce směny, tak pokud se to děje pravidelně a vy konáte práci po konci pracovní doby, tak se dohodněte se zaměstnavatelem že se jedná o práci přesčas, nebo končete rovnou v 20.30 zaměstnavatel vás dle ZP nemůže bez nařízené práce přesčas nutit pracovat po tomto čase.
Zaměstnavatel mi ale počítá jen 8:00 hodin práce přitom to má být 8hodin 15minut. Takhle se mi to v měsíci nasčítá o několik hodin které mi zaokrouhlováním neplatí ve finálě by to udělalo jeden celý pracovní den. Nechce se mi věřit že by tohle bylo v pořádku ?
Díky píchačce mám záznamy o příchodech a odchodech jasně zaznamenané přesně na minuty. Děkuji mnohokráte. Marek
Dobrý den Mirku,
za čas strávený na cestě mzdu skutečně nedostanete.
No dobrá ale jestliže se vracím třeba zpět domů od pracoviště a cesta přesáhne běžnou pracovní dobu tak to pak jedu domu už zadarmo? Ikdyz třeba cesta trvá 3 hodiny po pracovní době?
Dobrý den Mirku,
na pracovní cestě můžete samozřejmě trávit i čas, který nespadá do vaší pracovní doby. Zde je důležité zda v tom čase pracujete či nikoliv. Pokud ano, tak se jedná o práci přesčas a mzda vám náleží. Pokud nepracujete, tak nárok na mzdu za tento čas mimo pracovní dobu není.
Dobrý den Jane,
zaměstnavatel vám musí zajistit minimálně 8 hodin nepřetržitého odpočinku mezi směnami (viz §90 ZP - pracomat.cz/.../... ). Takže tato podmínka splněna je. Pokud to není plánováno jako vaše "směna", tak se jedná o práci přesčas, za kterou máte nárok na náhradní volno, či její proplacení.
Dobrý den Moniko,
zaměstnavatel nemůže "měnit datum státního svátku". Neoficiálně to může fungovat, pokud s tím zaměstnanci souhlasí, ale žádnou pravomoc k tomu nemá.
Dobrý den Petro,
zákaz diskriminace a rovné zacházení se zaměstnanci se řešív §16 ZP - pracomat.cz/.../... Hned první odstavec říká, že zaměstnavatelé jsou povinni zajišťovat rovné zacházení se všemi zaměstnanci, pokud jde o jejich pracovní podmínky. Tímto se můžete bránit, pokud vám zaměstnavatel dává více nočních než jiným.
Dobrý den Radku,
pokud to v pracovní smlouvě nebo interním předpisu nemáte stanoveno jinak, tak dle ZP je zaměstnavatel informovat o rozvržení směn, případně o jejich změnách 2 týdny předem. V případě, že potřebuje neočekávanou práci, může po vás jako zaměstnanci chtít práci přesčas.
pracuji v nepřetržitém provozu na 2 směny zajímá mě v jakém předstihu a jakou formou mě zaměstnavatel musí informovat o mimořádné změně
směn oproti měsíčnímu plánu. Děkuji.
Dobrý den Pavlo,
stejná odpověď jako u Jardy níže. Pokud je dodržená zákonná doba odpočinku (11 hodin) mezi směnami , tak ano.
Dobrý den Jardo,
ze zákona je třeba dodržet délku nepřetržité doby odpočinku mezi směnami + odpracovanou dobu dle pracovní smlouvy. Pokud se tak domluvíte se zaměstnavatelem, tak 10 směn za sebou může být.
mam dotaz.
Podle tohoto g) nepřetržitým provozem provoz, který vyžaduje výkon práce 24 hodin denně po 7 dnů v týdnu. (3smeny provov 24/7).
mohl bych se domluvit na praci v kuse 10 dnu a pak mit 4 dny volna?
Dobrý den Andreo,
práci o víkendu či ve státní svátek, vím zaměstnavatel může nařídit jako práci přesčas. Ve státní svátek to může být je ze specifických důvodů jako je:
a) naléhavé opravné práce,
b) nakládací a vykládací práce,
c) inventurní a závěrkové práce,
d)práce konané v nepřetržitém provozu za zaměstnance, který se nedostavil na směnu,
e)při živelních událostech a v jiných obdobných mimořádných případech,
f) práce nutné se zřetelem na uspokojování životních, zdravotních, vzdělávacích, kulturních, tělovýchovných a sportovních potřeb obyvatelstva,
g) práce v dopravě,
h)krmení a ošetřování zvířat.
Jinak je samozřejmě možné domluvit se zaměstnancem na dobrovolné práci v těchto dnech. Takže shrnutí je, že o víkendu vám může práci přesčas nařídit, ale max do celkového počtu 150 hodin za rok a 8 hodin týdně.
Dobrý den Dagmar,
ano, zaměstnanec může pracovat déle než 12 hodin, ale stále platí zákonem daná omezení pro práci přesčas a odpočinek mezi směnami. Takže pokud řidič druhý den zase pracuje, může v jeden den odpracovat maximálně 16 (12 + 4) hodin.
Dobrý den Jano,
můžete mít dvě smlouvy (DPP) u dvou zaměstavatelů. Pokud nedosáhnou částky pro odvod pojištění, tak zdravotní pojištění musíte platit sama a sociální můžete či nemusíte platit, to je dobrovolné. Při překročení lze sepsat další smlouva, kde bude vymezen jiný druh pracovní náplně.
Mohu pracovat na dvě smlouvy u dvou zaměstnavatelu najednou na DPP. A nemít HPP? DPP je ta smlouva s výdělkem do 10000,- . Kdo tedy platí SP a ZP když tu částku nepřekročím a mzda se nesčítá? Když mám dvě zaměstnání?
Vím že při DPP nemohu brát podporu na ÚP. A když přesáhnou 300h/rok lze sepsat nová smlouva?
Děkuji Jana
Dobrý den Martine,
vaše pracovní doba bude přesněji vymezena ve vaší pracovní smlouvě. Z uvedeného popisu mi přijde chování zaměstnavatele v pořádku (pokud dojde k proplacení příplatků za práci o víkendu) a můžete se s ním zkusit domluvit na úpravě pracovní doby (směn).
měl bych dotaz, pracuji ve 3 směném provozu kde noční směna začína v nděli a končí v pátek ráno. Mohu odmítnout začínat v neděli a příjít teprve v pondělí s svoji první noční a končit v sobotu ráno ? děkují za odpověd.
Dobrý den Bohumile,
v nepřetržitém provozu se vás opravdu týká i práce ve svátek. Pokud však budete pracovat ve svátek, máte skutečně nárok na náhradní volno nebo proplacení příplatku za práci ve svátek.
Děkuji za odpověď
díky, už se to cca v tomto duchu vysvětlilo
Dobrý den Mirku,
na základě interní pracovní směrnice možná máte povinnost (nevím jak je to ve vaší firmě), prokázat svoji přítomnost v práci tímto způsobem a tudíž zaměstnavatel takto může postupovat. Zkusil bych to se zaměstnavatel/nadřízeným vyřešit za pomoci svěděctví kolegů, nebo prostě jen čestným prohlášením, že jste skutečně byl v práci a jen si zapoměl "pípnout".